9.6.12

Raisio - Reso


Jag tänkte att jag också ger er några glimtar av Reso som jag nyligen besökte.


 




















I centrum av Reso var det finskt, finskt, finskt. Också skylten var på finska. Raisio. Nå, jag medgav ju själv att jag ofta använder den varianten i stället för Reso. Detta gör jag alltså också när jag pratar svenska. Detsamma kan jag dock inte säga om Turku. :)





































I väntan på vintern? Inget vinterunderhåll - Ei talvikunnossapitoa























Det här är helt i centrum av Raisio, för dem som inte känner till. Det ser inte särskilt livat ut, men det fanns i alla fall ett ungdomsgäng strax utanför bilden. :)






















Sedan cyklade jag vidare hit, där jag såg den första svenska frasen. :) Märk väl att ostoskärryt är i plural på finska och kundvagnen i singular på svenska (men visst låter det helt rätt).






















Ja, det var vid ingången till Mylly.



Om någon finskspråkig började fundera på vad en ingång är förstår personen i fråga säkert nu vad det är :)
Sisään - ingång, eller nåja egentligen sisäänkäynti, men det fick säkert inte plats!























Paina nappia ja odota portin avautumista. - Tryck på knappen och vänta till grinden öppnas.
Märker ni felet? 












Sanomalehtien uusiokäyttö pakkausmateraalina on osa kierrätyspanostamme. - Tidningar som förpackningsmaterial är en del av vårt återvinnings arbete. 

återvinnings arbete -> återvinningsarbete

















Inte heller Ikea använde sig av Reso. :)























Tillbaka i Åbo. Här finns också den svenska översättningen med!


Jaha, undrar ni vad jag köpte under hela min färd? Ingenting annat än en hot dog! Jag testade den svenska kundbetjäningen i Ikea.

Viola: En hot dog!
Ikeatjejen: Yksi?
Viola: Joo

och så fortsatte Ikeatjejen vidare på finska.

Det kan ju hända att hon bara inte hörde att jag sade en... men

hot dog - hot dog

Nu är frågan - vad skulle ha hänt om jag hade beställt något annat än just hot dog??? Eller en varmkorv. :)

- Viola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar