15.6.12

Kalenterissa, kalenterista - I kalendern

Kalle, visst var dina förklaringar bra i det här inlägget! Det är så roligt och nyttigt att vara tillsammans med en levande och talande språkbok som dessutom ger skriftliga instruktioner ibland. :)

Lite tankar ännu om kalenterissa och kalenterista! Jag tycker att det fungerar ganska bra om man tänker på att jag i svenska språket skulle ha från när det skall vara ändelsen sta. Jag skulle ju inte använda t.ex. titta från (utan i stället titta i) i det svenska språket, men det hjälper ändå lite till att jag tänker så. :)

Det jag ännu vill tillägga är att  det går att använda ssa i vissa sammanhang även om man använder ord som titta, kolla i osv. T.ex. i den här meningen:
"En näe sitä kalenterissa" - "Jag ser det inte i kalendern", om jag just då tittar i kalendern och ser att det jag försöker hitta inte finns där.

Visst var det väl så, Kalle? Eller visst är det väl så, någon annan? :)

Jag och Kalle delar annars Google-kalendrar med varandra. Det är otroligt hur bra Kalle är med att skriva in vad som händer i hans liv (och ofta då även mitt, för vi gör ju rätt mycket tillsammans). För mig är det så att jag ofta har saker och ting i mitt huvud eller/och utspridda på olika ställen t.ex. evenemang på Facebook, mötesdatum i e-post, papperslappar på skrivbordet, noteringar i min jobbkalender och i mobiltelefonen och i den stilen. Jag brukar minnas ganska bra, men jag behöver t.ex. ibland kolla upp klockslag på olika ställen.

Jobbkalendern dit det kan komma skrivtolksuppdrag MÅSTE jag uppdatera. Det kan komma uppdrag dit när som helst ifall jag inte har lagt att jag inte är tillgänglig, men öppnat skrivtolkstid. Men den kan jag ju inte använda som en delad kalender pga sekretessen och brukar därmed bara välja henkilökohtainen varaus/personlig reservering utan någon specifik orsak till att jag vill vara ledig.

Google-kalendern borde jag bli bättre på att uppdatera. Titta nu så här såg t.ex. vår gemensamma kalender ut en del av av förra veckan:










Allt det där har Kalle skrivit in förra veckan och nästan allting annat också. Det enda jag hade skrivit in var två jobbuppdrag. Det senare av dem hade dessutom blivi inhiberat, men hade jag tagit bort det? Nej då!

Tur att vi kan diskutera muntligt också. :)

- Viola

1 kommentar:

  1. Du har helt rätt i din kalenderfråga, Viola! Och trevligt att du hittade vår "sänkyesittely" i kalendern :)

    -K-

    SvaraRadera