29.5.12

Puhutko ruotsia? Besök hos frisör i Åbo.

En ny sommarfrisyr har jag! Den fick jag här i Åbo och betjänad blev jag på svenska. Men hej, att jag fick betjäning på svenska var ju egentligen inte en självklarhet! Vad hade hänt om jag inte hade frågat om frisörskan pratar svenska? Skulle vi alls kommit fram till att vi båda pratar svenska bättre än finska? Skulle frisörskan ha frågat mig om jag pratar svenska bättre ifall hon skulle ha märkt brister i min finska? Kanske inte. Själv trodde hon att jag hade hört på henns tal att hon inte pratade finska som modersmål, då jag frågade om hon pratar svenska, men så var inte fallet.

Vi kanske pratar finska ganska lika bra. Man märker säkert som finskspråkig att vårt modersmål inte är finska, men om man har svenska som modersmål kanske man inte märker samma brister. :) Kanske det ändå skulle märkas på uttalet...

Och sista frågan: skulle vi ha börjat diskutera gemensamma bekanta om allt hade gått på finska? ;)










































-Viola

2 kommentarer:

  1. Hej ursäkta men villen frisör i Åbo var du till?:) Vad heter salongen ?:)

    SvaraRadera
  2. Hej ursäkta men villen frisör i Åbo var du till?:) Vad heter salongen ?:)

    SvaraRadera