11.5.12

Den där gula blomman som kommer först på våren

Allting började då Kalle undrade vad hovdjur är på finska. 
Från hovdjur associerade Kalle vidare till hästhovsört. 

Kalle hade ett vagt minne om att leskenlehti skulle vara hästhovshört och frågade mig vad den gula blomma som kommer först på våren är.

-Tussilago?, undrade jag
- Neeej, skrattade Kalle och frågade i stället min mamma som är lite bättre på växter. :) Hon svarade också tussilago.


























Tack Kalle. Nu fick jag också lite frisk luft då jag var ut och fotade tussilago, eller om jag skall vara riktigt svensk - hästhovsört eller endast hästhov.


leskenlehti s kasv (Tussilago farfara)
hästhovsört [-en,-er,-erna], hästhov [-en,-ar,-arna]
enligt MOT Finnish-Swedish 3.1
 
- Viola (som hör hur Kalle kollar ordboken.. vitsippa, blåsippa.... Snart kan han säkert mera växter på svenska än vad jag kan:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar