10.5.12

Otat sä kaikkea?

Otat sä kaikkea? frågade jag Kalle och syftade på äggen och örttomaterna stekta i ost.

Joo, tyckte han.

Visst skulle han ha allting tänkte jag och funderade vad jag skulle äta till morgonmål.

Sedan när Kalle kom till köket var han förundrad och undrade om jag inte skulle ha något.



Aaaah, otat sä kaikkea, betyder ju tar du av allt och inte tar du allt. :)


Kalle brukar annars vara jätteviktig med att dela med sig av sådant han äter när vi äter tillsammans. Också idag då han hade fått en gratis glass från Glassbilen hade han inte ätit den själv, utan sparat den för att vi skall äta tillsammans senare någon gång. :)

Nå, hur slutade det då?

Jo Kalle otti kaikkia, mutta ei syönyt kaikkea, mutta hän söi kaiken mitä otti, dvs Kalle tog av allt, men åt inte allt, men han åt allt som han tog! Och jag blev inte utan. Däremot valde jag surskorpa - hapankorppu i stället för mjukt bröd:






















-Viola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar