24.2.12

Var köpte du dom? Passar det dig? En bordsreservering!

Ibland kan man kanske undra vem som har finska som modersmål och vem som har svenska som modersmål.

Ka: Du frågade varifrån jag köpte dom..
Vi: ? Borde jag ha sagt var?
Ka: Joo..(skratt...)



Det är så roligt med Kalle då han funderar så mycket på språket. Det där sade han säkert över en timme efter att jag hade ätit min klementin. Det typiska vore väl att en finskspråkig skulle säga varifrån, eftersom man på finska skulle ha frågat mistä i ett liknande sammanhang.

Tidigare idag undrade Kalle om det heter passar åt dig eller för dig.

Gomsie says (16:36):
 passar det dig kanske jag skulle säga
 men nog kanske åt och för också går
 :)

Flummigt svar igen....

Men att det heter reservering och inte reservation kunde jag i alla fall rätta till. Kalle har gjort en bordsreservering till tisdagen, fast Kalle kom ju med andra alternativ till det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar