20.7.12

Sjusovardagen - Unikeonpäivä

Jag och Kalle pratade om traditioner på sjusovardagen, eller unikeonpäivä som den heter på finska. För Kalle innebar sjusovardagen att den som sover längst är en unikeko, dvs en sömntuta, medan jag förknippar sjusovardagen med att den som sover längre än till sju skall slängas i sjön. Eller skall och skall...själv har jag varken sett någon slängs eller varit med om att bli slängd i sjön.

Först tänkte jag att det kanske hade något med finlänska och finlandssvenska traditioner att göra. I det finska ordet unikeonpäivä ingår ju unikeko och i svenskans variant sjusovardagen finns klockslaget sju med (även om begreppet ursprungligen kommer från att sju kristna män sov i en grotta i si sådär 200 år och alltså inte har något alls med kl 7 på morgonen att göra), men sjusovardagen firas ju bl.a. både i Hangö och Nådendal genom att någon sjusovare slängs i sjön.

Nu är jag lite nyfiken! Hur firas sjusovardagen där ni bor? Eller firas den överhuvudtaget? I Nådendal är det till och med program från morgon till kväll på sjusovardagen. Synd att jag troligen inte är i Åbotrakten då. Annars kunde det nämligen passa en sjusovare som mig väldigt bra. :) Jag tror att jag endast en gång under Kalles semester (två veckor hittills) stigit upp före honom, fastän vi i princip alltid går och lägger oss samtidigt eller åtminstone nästan samtidigt...

-Viola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar