13.7.12

Grammatikbok, kanavakaappari, fel färg och Forvo

Så här tillbringar Kalle sin semester:

Med en svensk grammatikbok i handen




















Och jag då? Jag är åtminstone ingen kanavakaappari, dvs jag är ingen sådan som måste banda en massa tv-program för att de kommer samtidigt och jag vill se på dem alla. Senast jag tittade på ett tv-program (Vem vet mest?) var i måndags, men det kunde säkert lika bra ha varit för över en vecka sedan. Senast jag bandade ett program var kanske i högstadiet på en VHS-kassett (fast jag tittar ju på nätet i efterhand ibland). :) Men hej, vet ni vad som skulle vara en bra översättning av kanvakaappari till svenska?

Vi har också målat en terrass, men vi råkade ta fel färg och kom inte på att ta bort sakerna under terrassen före vi började måla, vilket resulterade i att jag säkert lade mera tid på att ta bort färg än att måla...

Det sades nog vad som skulle ha samma färg som vad (vilket jag för övrigt inte ens minns att sades). Kanske jag nästa gång behöver skriftliga instruktioner i stil med dessa: golvet färg nummer xxxx, väggen färg nummer xxxx. Nå, vi hoppas i alla fall på bättre kommunikation och bättre resultat nästa gång. :)

Vill du också hjälpa världen att kommunicera bättre? Förstås får du mera än gärna kommentera i vår lilla blogg (tack, tack), men du kan också skicka in dina uttal hit: Forvo
Det är ett lite större lexikon än det som nämndes i förra inlägget.

-Viola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar