6.1.13

Svenska namn 1947 och 2012

Jag hittade en almanacka för året 1947 (eller alamanack som den då hette) och började jämföra namnsdagarna i den almanackan med namnsdagar i Metsäliittokoncernens almanacka från år 2012. (Nej, jag är inte gravid). Jag gick systematiskt igenom dag för dag och jämförde och förstod att systemet inte var 100% säkert. Det kunde ju hända att något namn fanns med, men bara på ett annat datum och att jag inte lade märke till det.





















Nå, då jag hade gjort sammanfattning (också i form av ett blogginlägg) nästan helt klart sade Kalle att alla officiella namnsdagar kanske inte fanns med i Metsäliittokoncernens almanacka från 2012. Tokigt. Men så var det. Jag tog då hjälp av också Almanacksbyråns namnsdagssidor för att kolla upp de nuvarande officella namnsdagarna och modifierade min första sammanfattning. :)

Sådana namn som jag inte hittade i den svenska officella namnsdagslistan var t.ex.:

Naima, Moses, Signild, Anselm, Eugenie,  Balder, Halvdan, Odert, Botvid, Agaton, Viva, Enzio, Kuno, Herta, Enok, Natanael, Gustava, Edla och Ellida


T.ex. följande personer (vars namn enligt mig verkar ganska gamla) hade namnsdag endast ett annat datum år 2012:
Hildegard, Vesta, Leopold, Magnhild, Frejvid och Germund





















Jag hoppas att alla som heter Halvdan inte skulle känna sig halvdana eller har blivit mobbade pga det. Usch, så sorgligt namn om det används i en svenskspråkig miljö :( Tänk att ha ett namn med synonymer som "inte riktigt bra", "så där", "halvbra" och "passabel", eller översatt till finska "puolinainen". Nåjo, men det har alltså tagits bort från namnsdagslistan. Det är inte heller förundransvärt att det togs bort. Jag kollade via Befolkningsregistercentralens namntjänst statistiken för hur många i Finland som har fått namnet Halvdan på 1900-talet (bland de avlidna gäller det de som hetat så när de avlidit). Under 10 stycken!!  Alla dessa är födda mellan 1910-1919. Månne ens någon Halvdan i Finland lever mera? 2000-2012 föddes inte heller någon Halvdan.

I min första sammanfattning då jag alltså jämförde almanackan från 1947 med Metsäliittokoncernens almanacka gjorde jag en exempellista på olika förändringar som jag tänkte att hade skett:

Natalia -> Natalie
Hillevi -> Hellevi
Berta -> Berit
Isa -> Isabella
Kristofer -> Kristoffer
Bengta -> Benita
Ingmar -> Ingemar
Pär -> Per
Ulv -> Ulf
Ragni -> Ragna

Men det här stämmer inte helt, utan endast vad gäller förändringen för namnen Ulv, Kristofer och Pär! I den officella namnsdagslistan fanns nämligen Hillevi, Berta, Isa, Bengta, Ingmar, Ragni och Natalie. De togs bara inte med i Metsäliittokoncernens almanacka. Betyder det här att de är ovanligare än de namn som har tagits med på samma datum? Eller vad är motiveringen till att just de här namnen har lämnats bort?

En annan intressant upptäckt var att Johan Ludvig, Johan Vilhelm och Gustaf Adolf fanns med bland namnsdagarna år 1947. Det var inte Johan, Ludvig på en dag, utan Johan Ludvig som ett dubbelnamn utan bindestreck. Några andra dylika fall lade jag inte märke till.

Vad annat? Jo, tidigare hade Adam namnsdag den 23.12 och Eva den 24.12. Nu har båda namnsdag den 24.12. Namnet Heidi förknippar jag starkt med sjusovardagen, men i den äldre kalender fanns inte Heidi där på den dagen (och det fanns ingen sjusovardag där heller). Och förresten inte med överhuvudtaget. Namnet Seidi fanns däremot med.

Funderar du om ditt namn skall komma med i kalendern? Nästa version av den officella namnlistan träder i kraft år 2015.

/Viola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar