15.1.13

Från ÅST till Harald

I lördags var vi på Åbo Svenska Teater för att se på pjäsen Hair. Min moster och hennes man hade kommit till Åbo och vi var på fyra man hand på teater. Efter föreställningen gick vi sedan till restaurangen 'Viikinkiravintola Harald', varifrån vi kommer till dagens tema.

Det var först igår när vi kollade restaurangens webbsidor och eftersom vi är språkpoliser hittade vi ett par skrivfel på huvudsidan. (Hur många fel kommer jag att ha i detta inlägg...!)
http://www.ravintolaharald.fi --> Välj svenska flaggan.

Skoj att restaurangen har också svenska sidor, men på den "övre horisontala rubrikraden" hade någon varit lite vårdslös:
"Evenemanger" --> "Evenemang"
"Reserva bord" --> "Reservera bord"
Viola hittade den första och jag den andra.
Annors var texten skriven noggrannt, men de där stora bokstäverna borde kanske fixas.

Vi skall se hur snabbt de kommer att korrigera saken (om alls); jag nämligen skickade ett artigt mejl om saken till restaurangen :)

Men i alla fall rekommenderar jag Harald - maten var god och servitrisen hövlig!


Gott nytt år, fast tjugondag Knut har redan kastat julen ut,
Kalle

7 kommentarer:

  1. Skrivfelen verkar nu vara korrigerats :)

    -Kalle

    SvaraRadera
  2. ...eller 'korrigerade' borde jag kanske skriva!???

    -Kalle

    SvaraRadera
  3. Ingen svarar... :)

    -Kalle

    SvaraRadera
  4. Skrivfelen verkar nu vara korrigerade eller skrivfelen verkar nu ha korrigerats skulle jag säga. :)

    -Viola

    SvaraRadera
  5. Vad betyder "annors"? Menar du annars?

    SvaraRadera
  6. Jo, "annors" är lite finare motsvarighet till ordet "annars" och kan användas som "annars".
    Annors är mest använd i södra Stockholm och i mellersta Tavastland.

    -Kalle

    SvaraRadera
  7. Eller som Ordförrådet skriver:
    "I skrift och vårdat talspråk heter det annars. Annors är en finlandism som främst förekommer i tal."

    -Kalle

    SvaraRadera