10.9.12

Lika som bär - Kuin kaksi marjaa

Ett par personer har kommenterat att jag och Kalle har äktenskapstycke*. Ja, de har använt just det ordet - äktenskapstycke.

Förra veckan var det yttre materialistiska detaljer som föll sig lika. Vi båda råkade köpa samma sorts cykelhandskar**. Båda hade vi dessutom köpt handskar som matchar våra cykelhjälmar!


Jag tycker förresten väldigt mycket om min cykelhjälm. Den här lampan där bak är så bra. Tidigare när jag inte hade en sådan lampa köpte jag själv en löstagbar lampa som jag fäste bak på hjälmen och fick flera bra kommentarer om den. När jag senare skulle köpa hjälm tänkte jag att jag borde köpa en sådan hjälm där jag enkelt får fast lampan. Nu har jag allt i ett!



-Viola

* Vad är förresten den finska motsvarigheten till äktenskapstycke?
** I bådas fall var det väl dessutom fråga om att spontanköpa - tehdä heräteostos

12 kommentarer:

  1. Jag använder inte hjälm, om det sen är smart eller inte vill jag ej kommentera. Men tror jag skulle känna mig väldigt instängd i en hjälm, därtill skulle jag inte vara direkt snygg i en sådan. Snarare skulle det upplevas lite töntigt.

    Är det verkligen så osäkert att cykla utan hjälm?

    SvaraRadera
  2. 1. Har räddat min kompis liv!

    2. Och när jag blev överkört av en bil, fick jag skador till mitt kindben. Vet inte om hjälmen (som jag inte hade då) skulle ha förhindrat skadorna, men troligen åtminstone en del.

    -Kalle

    SvaraRadera
  3. hej viola, har du använt cykelhjälm länge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Tack för din fråga!

      Snart firar jag 10 år i rad med cykelhjälm. :) Som liten använde jag också, men här i Åbo köpte jag hjälm då det kom lag om att använda cykelhjälm. Lagen trädde i kraft 1.1.2003 och jag minns att det var svårt att ens hitta en cykelhjälm i någon affär i centrum av Åbo. Det var ju inte riktigt cykelsäsong då (fast nu finns det väl nog cykelhjälmar året om i t.ex. Anttila).

      Jag använder inte cykelhjälm för lagens skull, men lagen gav tydligen mig en spark i baken vid årsskiftet 2002-03!

      -Viola

      Radera
    2. Ok, då har du varit duktig, själv skäms jag lite använda. Har inte som liten använt heller.
      Vad har du för märke modell på din hjälm?

      Radera
    3. Hej igen!

      Märket på hjälmen är Civrit och jag köpte den för ett bra tag sedan från Lidl. Sådana här hjälmar finns alltså inte kvar där mera, tyvärr. Om de inte dyker upp någon gång igen, förstås. :)

      Hoppas att du hittar någon trevlig hjälm ifall du väljer att börja använda någon gång! Jag tror att det känns mest konstigt i början. Annars när man skaffar hjälm kan det löna sig att kolla att den är CE-märkt och att inte köpa någon begagnad som du inte vet vad som har varit med om (och nu hoppas jag ju att folk inte har kastat omkring min i Lidl, hehe), men det kanske du visste.

      Radera
    4. crivit och inte Civrit :)

      Radera
  4. ok, men du hade använt hjälm tidigare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, åtminstone i lågstadiet. Det var väl någon grej via skolan (?) då någon gång säkert i början av -90-talet. Vi hade hjälmar helt i styrox. Det fanns vita, blåa och mörkrosa. Jag hade en mörkrosa. :)

      Jag minns inte att jag skulle haft något negativt förhållande till den (och nu ser den där styroxhjälmen ju bara rolig ut, haha), men jag vet inte sedan varför (och minns inte heller riktigt när) jag egentligen slutade använda den eller cykelhjälm överhuvudtaget.

      Radera
    2. aha, själv har jag en Bell Solar hjälm men här jag bor använder inte många hjälm så därför känner jag mig töntig med hjälm de gånger jag haft den. men i stan använder ju många så då kanske de är enklare att vämja sig.

      Radera
    3. var har du växt upp om du använde hjälm som liten?

      Radera
    4. Jag växte upp på Kimitoön!

      Radera