21.4.12

Kello klockslaget och -lta

Kalle skall på bio.

Mihin aikaan?
Monelta?
Moneltako?
(Milloin se alkaa? Koska?)

På allt kan man svara kahdeksalta, alltså klockan åtta. Det har jag lärt mig idag, även om jag tycker att det låter som om man borde svara på något annat sätt än med -lta då man använder frågeordet mihin. Visst kan man säga puoli kahdeksan aikaan eller kahdeksan aikaan också, men inte varttia yli kahdeksan aikaan, utan endast varttia yli kahdeksan. :) Kahdeksan aikaan passar egentligen mig ganska bra, för då är det mera ungefärligt, inte prick åtta. :)

Ps. Kalle är bättre än mig på att komma i tid!

-Viola

3 kommentarer:

  1. Språkvetaren...haha4 maj 2012 14:19:00

    det kan vara man blir mer punktlig om man inte vet hur man ska säga andra tidpunkter än jämna klockslag:)

    sen undrar jag om jag hittar ett språkfel...hehe...
    Kalle är bättre än JAG....borde det väl heta. "Jag" är det korrekta ordet, men tror även att mig är godkänd svenska, fastän det låter lite knasigt.

    SvaraRadera
  2. Samma som förra4 maj 2012 14:22:00

    ordet "man" ska inte användas i onödan...vilket det gjorts i föregående inlägg...

    SvaraRadera
  3. Tack Språkvetaren för dina värdefulla kommentarer! :) Jag använder säkert man alltför ofta, så det var mycket bra att du påpekade. :) Redan i inlägget därpå började jag tänka att jag inte skall skriva man och tvingade sedan mig själv till andra formuleringar.

    Jag skall också försöka komma ihåg att "bättre än mig" låter knasigt i Språkvetarens öron, för i det här fallet tycks mitt eget språköra inte riktigt reagera. :)

    - Viola

    SvaraRadera